STRES I TRAUMA

Ćwiczenia TRE pomagają rozluźnić ciało z napięć wywołanych stresem.
Codzienne życie przynosi stres. Jest to cena która płacimy za odejście od natury. Pośpiech, kolejne nawarstwiające się zadania do wykonania, stres w pracy lub brak pracy, problemy w relacjach i codzienny pęd aby się odnaleźć w życiu powodują, że nasze ciała napinają się w mechanizmach obronnych każdego dnia. Na początku stosowania TRE było przeznaczone do pracy z traumą i PTSD, potem się okazało, że TRE pomaga nie tylko w uwolnieniu traumatycznych urazów , ale jest zbawienne dla rozluźnienia i pozbycia się z ciała codziennego stresu.
Każde wydarzenie w naszym życiu , które nazywamy stresem powoduje, ze pojawiają się napięcia w ciele, Te napięcia nie uwolnione tworzą kolejne wzorce napięć w ciele.
W efekcie trudno jest nam wrócić do spokoju i poczucia zrelaksowanego i rozluźnionego ciała ( tak jak zrelaksowane, miękkie i spokojne jest niemowlę gdy nasycone zasypia. Nasze ciało nosi wiele mini traum –codziennych wydarzeń, które odciskają piętno na nim w postaci tworzenia blokad napiętych mięśni.
Niezależnie od tego czy mini-traumy wynikają z podłoża emocjonalnego, psychicznego czy fizycznego tworzą one napięcia w ciele, które prowadzą do bólu i zesztywnienia naszych ciał. Często tak jest, że dopiero kontaktujemy się z ciałem gdy odczuwamy ból
i szukamy źródeł tego bólu przy pomocy fizjoterapeutów czy lekarzy. TRE jest skuteczne dla każdego kto odczuwa stres i napięcie w życiu, tutaj poprzez drżenia
i wibracje umożliwiamy naszemu ciału i umysłowi powrócić do naszego naturalnego stanu bycia – spokoju , relaksu i ugruntowania.

Walka/ucieczka- zamrożenie/upadek
Stephen Porges , amerykański profesor psychiatrii i neurobiolog oraz dyrektor Brain-Body Center na Uniwersytecie Illinois w Chicago w swojej pracy naukowej zajmował się badaniem obszaru psychofizjologii koncentrując się jak fizjologia wpływa na zachowanie i jak możemy ją regulować.
W 1994 roku sformułował teorię poliwagalną, przełomową teorię działania autonomicznego układu nerwowego, co pozwoliło w nowy sposób spojrzeć na leczenie traumy. Metoda Ćwiczeń TRE Davida Bercelego ma swoje odniesienie w tej teorii. Drżenia pomagają ciału powrócić ze stanu napięcia wywołanego stresem lub traumą do stanu neurologicznego społecznego zaangażowanie (nazwa wprowadzona przez Dr Stephena Porgesa). W teorii poliwagalnej Dr Stephen Porges przedstawił działanie mechanizmów obronnych w powiązaniu z 3 głównym stanami neurologicznymi. W każdym momencie w życiu nasze ciała i nasza neurofizjologia znajduje się w którymś z tych 3 stanów: albo w stanie relaksacji i spokoju (społeczne zaangażowanie), albo w reakcji walki i ucieczk, albo w reakcji zamrożenia lub poddania się:

Społeczne zaangażowanie – gdy ciało człowieka jest spokojne i zrelaksowane jesteśmy otwarci I zaangażowani w doświadczanie różnych sytuacji w życiu.
W stanie społecznego zaangażowania nasz umysł i ciało jest spokojne
i zaangażowane w to co niesie życie, odczuwamy przyjemność I nawiązujemy relacje, nasze ciała są zdrowe a odporność immunologiczna wysoka. Niestety nie jest to stan w którym jesteśmy przez większość czasu.

Walka lub ucieczka – tutaj mobilizujemy naszą energię do walki i ucieczki– (gdy stressor jest natury emocjonalnej lub psychologicznej nie zawsze się to udaje). Gdy wzrasta zagrożenie nasze ciała i umysły wchodzą w reakcję walki i ucieczki, mobilizując energię do przetrwania. Doświadczamy rożnych emocji. Odczuwamy niepokój, lęk, złość, gniew, irytację i napięcie, panikę lub wsciekłość.

Zamrożenie/poddanie się – jeżeli nie możemy uciec przed zagrożeniem lub
z nim walczyć (szczególnie gdy jest to zagrożenie o podłożu emocjonalnym ) to wtedy ciało poddaje się lub zamraża (sztywnieje). W tym stanie nie jesteśmy często świadomi w jakim stanie jesteśmy gdyż zadaniem ciała jest nas znieczulić przed przytłaczającymi emocjami tego wydarzenia. Tutaj pojawia się też dysocjacja (odłączenie od siebie), pojawia się bezsilność, bezradność i wstyd.

Niestety wielu z nas z rożnych powodów utraciło lub stłumiło naturalny mechanizm rozluźniania ciała poprzez drżenie i żyje w stanie ciągłego napięcia z pogłębiającymi się chronicznymi blokadami w ciele.
Więcej informacji na temat tej teorii możemy znaleźć w książce Dr Stephen`a Porges`a o tytule : The Polyvagal Theory: Neurophysiological Foundations of Emotions, Attachment, Communication, and Self-regulation. Norton 2011 (Teoria poliwagalna: Neurofizjologiczne podstawy emocji, więzi, komunikacji i samoregulacji).
W języku polskim na stronie Dr Stephena Porgesa www.stephenporges.com znajdują się dwa artykuły naukowe: o neurocepcji oraz teorii poliwagalnej.

Poniżej link do artykułów:
http://www.stephenporges.com/Images/neurozeption_Polish.pdf

Gdy uświadomimy sobie, że stres i trauma na poziomie ciała są doświadczane jako napięcie , to staje się wtedy oczywiste, że najbardziej sprawnym i skutecznym sposobem na uwolnienie stresu i traumy jest pozbycie się tych napięć z ciała. Naturalnym sposobem uwolnienia tego napięcia są neurogeniczne drżenie, które wywołujemy w ciele poprzez stosowanie ćwiczeń TRE. Delikatne drżenie w bezpieczny sposób prowadzi ciało do spokoju i relaksu gdy zaufamy jego mądrości .
Ćwiczenia TRE nie sa tylko dla osób, które w życiu doświadczyły poważnych traum lub cierpiących na syndrom PTSD. TRE jest dla każdego , kto odczuwa nierozładowane napięcie w ciele wywołane codziennym stresem, odczuwającego złość i irytację, frustrację i niepokój, gdyż regularne pozwalanie sobie na drżenie prowadzi do spokoju i wolności w ciele co przekłada się na wolność i spokój w życiu i kontakt ze swoim najgłębszym ja.